COMPARTEIX

El programa INSITU ens ha portat en aquesta ocasió a conèixer l'estudi de disseny de l'escenògraf Ramon Ivars, acompanyat de part del seu equip habitual de col·laboradors. En Ramón és un mestre artesà amb majúscules, amb tot el significat d'aquests dos termes: mestre perquè (a més d'haver estat professor d'escenografia a l'Institut del Teatre, professor convidat en diverses universitats internacionals, i formador de diverses generacions d'escenògrafs del nostre país) desprèn pedagogia i ganes de compartir els detalls del procés de creació i desenvolupament d'una escenografia en totes les seves explicacions; i artesà perquè mima absolutament tots els detalls del que fa i explica, els fa tangibles, els ha testat prèviament en carn pròpia. Confessa que, per a ser un bon professor, cal haver estat prèviament un professional de l'ofici: "no es pot ensenyar escenografia si no s'han descarregat abans unes quantes furgonetes amb material", comenta amb ironia. Desprèn amor per la seva professió en cadascuna de les seves intervencions i transmet una humilitat i una generositat absolutes durant la sessió amb els socis del TRESC.

Coneixem a través de les seves paraules què és un escenògraf, quines són les seves funcions, com són els processos creatius i d'implementació d'escenografies i vestuaris... i ens endinsem en profunditat amb el cas d'un ballet encara no estrenat, "La Sylphide" per a l'òpera de Bordeaux, de principi a fi, dels esbossos a la maqueta, de la maqueta al vídeo amb imatges de la construcció de l'escenografia als assajos amb la companyia. Tot plegat, en un espai màgic, el seu estudi al bell mig de Barcelona, amb unes vistes espectaculars de la ciutat, i que sembla un oasi idíl·lic per algú que necessita i treballa constantment buscant la inspiració.

Però millor que alguns dels socis assistents a la sessió comparteixin les seves impressions:

"Ha estat un luxe haver compartit aquesta estona amb el Ramon Ivars i els seus ajudants al seu estudi. Ens hem sentit com a casa. Sempre m'ha fascinat la capacitat d'algunes expressions culturals, no només d'explicar històries, sinó de submergir-te en elles i fer que les visquis en primera persona. El teatre, l'òpera o el ballet són alguns exemples. Sent totes elles disciplines artístiques de proximitat, no només és important l'argument o el repartiment, sinó la posada en escena, gràcies a la música i l'escenografia que els acompanya i sobretot, el que hi ha darrere de cada muntatge. Conèixer un escenògraf de la talla d'en Ramon i el procés d'inspiració deel seu treball i especialment de "La Sylphide" ha estat una experiència enriquidora i sorprenent.
Gràcies al TRESC i al Ramon Ivars per obrir-nos les portes de casa seva i compartir amb nosaltres de manera tan generosa i entusiasta alguns dels seus secrets. Emotiu que s'hagi escollit per aquesta trobada el Dia mundial del Ballet. Mai no tornarà a ser el mateix entrar en un teatre o una òpera, no importa el que vagis a veure. Impacient per tornar a participar en activitats tan singulars com aquesta!!"
Cristina, sòcia 58.713

"L'experiència ha estat meravellosa, intima, sincera i generosa per part d'en Ramon, que ens ha obert sense barreres el seu món personal i el seu ofici d'escenògraf.
El nostre interès a priori d'aproximar-nos a la forma de plantejar, projectar i treballar d'un creador en un àmbit que no teníem experiència prèvia, s'ha vist superada per la generositat d'en Ramon en explicar-nos sense pors les seves preocupacions, angoixes i processos de creació. Ens ha cridat l'atenció l'ampli ventall de disciplines que abasta el seu treball com a escenògraf, que va dels decorats al vestuari, la il·luminació... tot emmarcat en la necessitat de donar resposta escenogràfica a un text/història que li ve donada i cal traslladar a l'espectador, treballant conjuntament amb el director i tot l'equip. Les seves reflexions sobre el valor afegit que aporta en l'escenificació del text ens ha permet descobrir la complexitat d'entrar al fons dels continguts i no quedar-se amb la "forma" aparent, sinó en el missatge de l'autor, oferint la seva mirada per seduir l'espectador. La saviesa de l'experiència pròpia traslladada i compatida amb els espectadors.
A partir d'ara la nostra mirada intentarà llegir entre línies el missatge que s'amaga darrere de treballs similars.
Ens hem sentit uns privilegiats d'haver-lo pogut conèixer personalment i en la proximitat, la seva experiència i les seves reflexions, segurs que ens acompanyaran en el nostre dia a dia.
Enhorabona per aquestes iniciatives i esperem que tinguin continuïtat."
Jaume, soci 60.805

 


per  TRESC