DESCRIPCIÓ
La Catalunya emergida. Descoberta del país que va quedar sota l'aigua és la nova proposta de la Direcció general de Difusió per a les sales 1 i 2 de Palau Robert. L'exposició romandrà oberta fins al 7 de setembre. L'accés hi és lliure i gratuït.
Comissariada per Òscar Palau Just, Jesús Jordi Pinatella i amb amb fotografies de Josep M. Montaner Fontarnau, es basa en el llibre ¿La Catalunya emergida. Històries d'un bocí de país que els pantans van engolir", editat per Cossetània el març de 2024. La construcció al llarg del segle XX dels pantans catalans va suposar un abans i un després en la història del país. La petita gran història quotidiana. No tan sols pels canvis substancials que van suposar en uns paisatges que els avantpassats avui ja no reconeixerien, sinó en formes de guanyar-se la vida, de comunicar-se i en general de viure que van anar molt més enllà dels indrets i persones estrictament afectades per l'aigua. Des de la presa del Pasteral, de final del segle XIX i precursora del primer pla estatal de pantans del 1902, fins a l'última, la de Rialb, inaugurada l'any 2000, els embassaments van sacrificar passat i van obrir futur. Se'n diu progrés.
Tot i que no en fa tants anys, avui la majoria de la població ignora el passat d'aquests territoris que ja són només una taca blava en els mapes. Però encara queden testimonis directes i molts descendents que es resisteixen a girar full per donar fe que allà, durant molts segles, hi va haver petjada humana: pobles, masies, molins, esglésies, camins, ponts, hostals, conreus i, en definitiva, històries que mereixen ser reivindicades.
Aquesta exposició vol fer aflorar els elements patrimonials però sobretot els records d'aquests bocins de país que oficialment ja no existeixen, per bé que molts tornen a treure el cap en cada episodi greu de sequera. És la Catalunya emergida.
INFORMACIÓ ADDICIONAL IMPORTANT
Entrada gratuïta
La compra o reserva d'aquesta proposta està subjecta a les condicions d'ús del carnet i de venda d'entrades del TRESC.
COMPARTEIX