El misticisme i la poesia arriben al Teatre Romea. Del 6 a l’11 de febrer, s’estrena ‘Alma y Palabra. San Juan de la Cruz’, amb dramaturgia de José Carlos Plaza i dirigida per Lluís Homar, conta amb la interpretació del mateix Homar i d’Adriana Ozores. En un context social on tot va extremadament de pressa, la Compañía Nacional de Teatro Clásico rescata textos del poeta místic renaixentista San Juan de la Cruz, en un entorn musical plàcid (Emili Brugalla interpreta peces de Frederic Mompou i de Bach durant l’espectacle) i amb presència pictòrica barroca de la mà de ‘Crist crucificat’ de Velázquez. La premissa d’ajuntar les tres disciplines artístiques per antonomàsia, com són les arts escèniques, la música i la pintura, creen una aura d’intel·lectualitat i un espai que convida a la reflexió, el buidatge de l’ego, l’amor i la fe.
A ‘Alma y Palabra. San Juan de la Cruz’ hi ha una voluntat divulgativa, d’apropar la figura i la poesia dels místics a l’actualitat. En paraules d’Homar, “cal trencar amb la idea que els místics són uns ‘penjats’ que estan apartats del món, en l’exemple de Sant Joan hi ha un antisistema”. Homar, que recorda que ja va portar aquesta obra a l’Auditorio del Museo del Prado el 2019, convida a mantenir una actitud oberta davant l’obra per poder connectar amb el missatge.
Així com en aquesta primera obra són els actors qui parlen des de la seva pròpia experiència, a ‘El Templo Vacío’ la dramaturga Brenda Escobedo també recull la veu dels actors, però des d'un lloc molt més planer. ‘El Templo Vacío’ és precisament el que completa aquest ‘doble programa místic’, com el denomina Homar, i es podrà veure al Romea del 13 al 18 de febrer. En aquest cas, l'actor i codirector s’enfronta a una actuació en solitari, únicament acompanyat pel quartet vocal format per Manon Chauvin, Gabriel Díaz, Pablo Acosta i Lluís Frígola, que interpretaran la música coral de Johann Sebastian Bach. Brenda Escobedo ha volgut recalcar que més enllà de la poesia lírica, l’objectiu és també ensenyar que el camí místic és també filosòfic i un entrenament espiritual. ‘El temple és l'ànima i el buit és el buidatge d'ego’ ha assenyalat. Per ajudar a donar forma a aquesta idea, es faran servir d’alguns dels principals textos de la literatura mística, d'autors com Ibn Arabi, Calderón de la Barca, Ramon Llull, Santa Teresa de Jesús o Jacint Verdaguer.
Tot i que la distància entre ambdós espectacles sigui de tres anys de diferència, Homar ha argumentat que per ell té tot el sentit del món presentar-los de forma conjunta. “Fa quaranta anys que actuo, però ara el que tractem no és actuar, sino representar, mostrar-nos. Que a través de les paraules d’aquests autors ens acostem a la possibilitat de ser transparents.”
“¿Adónde te escondiste, / amado, y me dejaste con gemido? / Como el ciervo huiste, / habiéndome herido; / salí tras ti, clamando, y eras ido.” Amb aquests versos tancava Josep Maria Pou, convidant el públic a descobrir que aquest “amado” que busca San Juan de la Cruz, estarà al Romea durant les dues setmanes vinents. “Els espectadors sortiran transformats” afirmava.
Aconsegueix les teves entrades per ‘Alma y palabra’ i, si ets soci plus, gaudeix d’entrades a 7 euros aquí.
COMPARTEIX