Les marquesines del Paral·lel semblen renéixer, il·luminant de nou l’avinguda amb els grans títols del teatre musical d’abans i d’ara. El Condal, un dels teatres de referència del sector, encén de nou els llums del seu cartell estrenant temporada amb “Golfus de Roma”, vigent fins a finals de 2022.
El seu director, Daniel Anglès –director també del Teatre Condal–, i Marc Gómez, han adaptat el clàssic d’un dels mestres del musical, Stephen Sondheim, per primera vegada al català. Anglès i Roger Julià han partit del llibret original de “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum” (1962), per convertir-lo en una histriònica comèdia amb tints circenses, repleta de personatges extravagants i un disseny ple de llum, color i nassos de pallasso.
L’espectacle, coproducció de Focus i del Festival Internacional de Teatro Clásico de Mérida, que es va estrenar en la seva mateixa versió en castellà a la ciutat de Mèrida i, posteriorment, va obrir la temporada 21-22 del Teatro La Latina de Madrid, arriba ara a Barcelona, en català i amb un equip de luxe.
El virtuosisme damunt l'escenari està assegurat amb aquest elenc excepcional de 27 artistes multidisciplinaris, els quals conformen una companyia singular i camaleònica que transita contínuament per les tarimes dels músics i l'escenari, establint una sinergia inusual entre intèrprets i públic. Quan un recita sota el focus, l’altre desapareix per demostrar les seves habilitats amb la trompeta, mentre que un tercer deixa les tecles del piano per protagonitzar una de les escenes més còmiques de l’obra. Inclús el director musical, Xavier Mestres, interpel·la des de la seva plataforma. Tot plegat un trànsit orgànic que de segur redimensiona l’espectacle.
L'espectador, que no pot desviar la mirada de l'escenari, es troba amb un grapat de cares conegudes i una nova generació d'intèrprets polifacètics, com Ana Sant Martín, Roger Julià, Eloi Gómez o Mercè Martínez, qui aporta el to més temperamental i intens a l’espectacle, i ens deixa amb ganes de més. Tots ells encapçalats per un gran mestre de cerimònies interpretat per Jordi Bosch, més arriscat i pallasso que mai. Bosch dona vida a l’esclau Pseudolus, qui persegueix la seva llibertat costi el que costi, detonant així la trama còmica de l’obra. A canvi, ell és l’encarregat que el seu jove amo, Eros, interpretat per Eloi Gómez, aconsegueixi l’amor de la verge i cortesana Philia, protagonitzada per l’Ana Sant Martín, en una aventura histriònica i hilarant, plena de llums, números musicals i circ. Les peces d’aquest trencaclosques resulten en una obra tècnicament impecable.
Sabem perfectament que un nas de pallasso sempre va lligat a la comèdia, i que unes barraques de colors estridents i rètols lluminosos no són equivalents a rigorositat. I això és el que fa que sigui una comèdia com les d’abans, una comèdia de circ, caricaturitzada; d’exageració exagerada, expressa i exhausta que persegueix l’absurd de l’absurdisme. D’aquelles experiències que sempre acaben sorprenent, encara que no es vulgui. De sobte, un simple gest, un truc amb cadires, un concert exprés amb instruments fets d’objectes reciclats i, fins i tot, cants estrafolaris i moviments exagerats, fan que se t’escapi el riure. I si rius un cop, en riuràs dos, i ja no podràs parar. Perquè des del moment en què et deixis anar i riguis de l’absurditat, hauràs passat de ser un espectador a formar-hi part: hauràs acceptat el contracte obra-espectador.
De fet, la caricaturització i l’extrem còmic que presenta “Golfus de Roma” fa que, des d’un bon inici, el públic accepti el que veurà com una història simplement i exclusivament divertida: ni més, ni menys; i així és com ho canta Jordi Bosch, l’extraordinari mestre de cerimònies i protagonista des del començament de l’obra: “cap drama aquesta nit, si és còmic és millor”.
No esperis més i aconsegueix les teves entrades aquí!
COMPARTEIX