Sempre que em pregunten quina de les meves novel·les m’agrada més somric amb la mateixa condescendència que ho fa qualsevol pare o mare quan li demanen quin fill estima més. Agradar-me m’agraden totes però, com en el cas dels fills, d’algunes n’estic més orgullós que d’altres. En el cas del teatre ho tinc molt clar: l’obra que estimo més i, per tant, n’estic més orgullós, és Ricard de 3r. El seu procés de creació ha estat un dels més profunds, interessants i enriquidors en els que he participat mai. I gran part de responsabilitat la tenen la professionalitat i la complicitat de la Montse Rodríguez i en Quim Àvila. No sabeu com els arribo a estimar.
Havíem estat a punt de coincidir en un projecte que liderava l’Àgata Casanovas (autora de les magnífiques fotos de l’obra) però el rodatge d’una pel·lícula va impedir-li participar-hi. Moltes vegades he rememorat amb ell aquella tarda, quan li vaig explicar el projecte i de sobte, emocionat, va voler saber-ne més, i conèixer a la Montse, i llegir-se el material de documentació, i... Vam començar a trobar-nos, a parlar-ne, a improvisar, a investigar en un procés meravellós ple de màgia, sense pressa (cosa estranya en el teatre actual). Deu mesos de creació, fent el que ens venia de gust, passant per molts llocs que no apareixen a l’obra però que han estat necessaris per construir els fonaments d’aquesta apassionant història que ara, tristament, ha pres un protagonisme que mai ens hauria agradat que tingués.
Ricard de 3r és la història d’un adolescent qualsevol, que podria ser el teu fill, el teu nét, el teu nebot, el teu alumne, el teu company de classe, el fill d’uns amics, el fill dels veïns, el germà de la teva millor amiga... En Ricard té les mateixes alegries, il·lusions, aspiracions, afeccions, problemes, complexes i preocupacions que els altres nois de la seva edat. Ni més ni menys. Un dia, l’atzar, o més aviat una premonició (requisit quasi imprescindible en les bones obres de Shakespeare), cau a les seves mans un exemplar brut i vell de El Rei Ricard III. En Ricard el llegeix d’una tirada. Un adolescent que llegeix no ens hauria de semblar tan estrany. I s’obsessiona pel duc de Gloucester, amb qui troba un curiós paral·lelisme, i la manera de gestionar tot allò que converteix la seva vida en miserable, trista i insignificant. I, com a l’obra de Shakespeare, el nostre Ricard finalment també es converteix en Rei.
Ara ens instal·lem a l’Off de La Villarroel amb el cor més petit que mai però amb moltes ganes que el nostre Ricard serveixi, a part de per fer-vos passar una molt bona estona de teatre, per reflexionar sobre qui són i què volen els nostres adolescents; ni que sigui una mica, l’estona justa que tardeu des de que sortiu del teatre fins que arribeu a casa vostra.
Gerard Guix, escriptor i dramaturg de l'obra
A twitter: @GGuix
7 úniques funcions del 12 al 28 de maig. Dies 12, 13, 20 i 21 de maig entrades amb avantatge TR3SC aquí
COMPARTEIX