COMPARTEIX

Arriba el mes de març, mes d’inici primaveral, i les propostes teatrals afloren als teatres de Barcelona; musicals, superproduccions i propostes per a tots els gustos. Però nosaltres volem recuperar tres obres clàssiques de tres autors majúsculs de la història de la dramatúrgia: Ibsen, Txékhov i Lorca.

El teatre de Henrik Ibsen ha arribat al Teatre Lliure de Montjuic sota la direcció de Julio Manrique, que des del 2 de març fins al 4 d’abril exhibirà ‘L’ànec salvatge’, un drama psicològic escrit el 1884, però que Manrique, Genebat i Artigau han adaptat per arribar al públic d’avui.

Una família atemporal noruega que després de perdre el seu status social es refugia en el seu propi món. Una veritat despietada que els destrueix i que permet a l’autor noruec explorar conceptes com l’honestedat i la mentida. Tanmateix convida al públic a reflexionar sobre els límits de conèixer la veritat, el món amagat que tots portem dins  i si hi ha moments en què és millor l’engany?

Ibsen, que els grans teòrics l’han assenyalat com el pare del drama realista modern, va ser precursor en qüestionar els fonaments de la societat burgesa i els valors familiars de s.XIX a través del teatre. Les seves obres traspuen l’interès pels problemes socials del seu temps i pretenen obrir debat de temes universals, que en aquesta ocasió és la honestedat.  

Un altre dels grans dramaturgs que es va inspirar en l’obra d’Ibsen és Txékhov, que també arriba a les sales catalanes a través de la companyia valenciana ‘Moma Teatre’. Ara pots gaudir d’una aproximació a l’univers del gran mestre del relat amb ‘Vània’,  una de les peces teatrals de maduresa del rus, que la companyia ja va estrenar al ‘Temporada Alta’ i que ara arriba al TNC.

L’oncle Vània’ es va publicar el 1899 i és un conjunt de reflexions de temes com les oportunitats perdudes, el pas del temps en la vida moderna i la frustració de viure amb la sensació de no haver fet allò que es volia fer.

Les relacions d'amor, la cobdícia i la passió viscuda entre els personatges són altres dels temes presents en tota l’obra de Anton Txékhov i que ara podem recuperar a la Sala Petita del TNC amb el més pur estil ‘txékhovià’: amb  tocs d’humor que deixen entreveure els vestigis d’allò no dit i d’allò no fet; d’allò somiat i allò desitjat. Un estil revolucionari que marcà nous camins en el teatre europeu.

Finalment, al Teatre Akadèmia es podrà veure de l’1 de març fins al 2 d'abril ‘Yerma’, una de les tres parts de la ‘Trilogia lorquiana’ en commemoració amb el 80è aniversari de l'assassinat de García Lorca.

Escrita el 1934, és una tragèdia sobre la maternitat frustrada en la qual la protagonista, una dona estèril que lluita desesperadament contra la seva realitat, s’enfronta amb si mateixa, amb el seu marit i, en certa manera, amb la natura i la societat en què viu. Un retrat d’una dona oprimida i a la vegada alliberadora de si mateixa, entre les cordes de les forces de la vida i l'opressió. Un drama rural poètic que mostra  el gust per la cultura popular d’aquest poeta i dramaturg avantguardista.


per  TRESC