COMPARTEIX

26 D’OCTUBRE DEL 2016 per TRESC

Amb la tardor arriba la cita més important del jazz a Barcelona, una cita que els aficionats a la música negra no s’haurien de perdre: el 48 Voll Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona. El jazz fa temps que és universal i engrandeix el seu llegat i la seva riquesa estilística; propostes que venen de lluny se sumen a les del nostre país i el jazz més clàssic conviu amb les noves tendències en una graella rica i representativa, a la qual el TR3SC t'ofereix un accés privilegiat.

Les propostes locals són un bon exemple d’aquest jazz que ha crescut lluny del Mississipí. Així, entre d’altres, Ignasi Terraza-Bert Van den Brink homenatjaran a Tete Montoliu al Conservatori del Liceu i  Andrea Motis-Joan Chamorro Quartet presenten al Palau de la Música nou disc amb la llegendària discogràfica Impulse (un repte que aquí només havia aconseguit el Tete, tot i que el seu disc continua inèdit). També el contrabaixista israelià Avishai Cohen va néixer lluny de l’epicentre jazzístic, però la seva estada en el grup de Chick Corea li va proporcionar un lloc entre els grans, que ell ha confirmat amb una sòlida discografia i el virtuosisme que oferirà al Liceu i el Teatre Auditori de Sant Cugat. En el mateix espai, Barbara Hendicks cantarà un repertori de gospel i espirituals que vol fer memòria de la segregació i del moviment pels drets civils, circumstàncies històriques indissociables de la música i la cultura afroamericana.

 

 

El jazz acumula més de 100 anys d’història i condensa en el seu recorregut, les turbulències i les bonances de les societats que l’han vist créixer o que l’han adoptat. El gran escriptor cubà Alejo Carpentier va intuir la relació entre el barroc, l’exuberància colonial i la música dels esclaus negres. Des del Conservatori del Liceu, el pianista cubà Pepe Rivero i l’Orq. de Cambra del Liceu, porten simbòlicament les 4 Estacions de Vivaldi de viatge per terres americanes, per agermanar el clàssic europeu amb els sons llatins sorgits de la diàspora africana.

I a la Sala Barts es podrà sentir la nissaga indiscutible de De Johnette-Coltrane-Garrison. El llegendari bateria de Miles Davis es retrobarà amb l’essència Coltraniana a través de Ravi Coltrane i Matthew Garrison, fills de John Coltrane i Jimmy Garrison, hereus del 50% del quartet més clàssic del jazz modern. I per nissaga també la dels Valdés: Chucho Valdés-Joe Lovano Quintet, fa realitat la vella aspiració dels dos músics per trobar-se a l’escenari, envoltats d’intèrprets cubans de la seva confiança. També a la Barts, un altre exemple lluminós de les sonoritats modernes del jazz: el guitarrista americà Bill Frisell, present al Festival amb el seu quartet, oferirà un repertori de bandes sonores cinematogràfiques i televisives que han meravellat generacions senceres d’aficionats al cine i a la música.

I fins aquí aquest petit tast de la llarga llista de propostes que acull el Festival. Recorda que cada concert pot ser una experiència irrepetible que el TR3SC posa fàcilment a l'abast amb avantatge.

 

Per Josep Bergadà, director del cicle Daltabaix


per  TRESC