"El futur del teatre passa per la unió dels diferents llenguatges artístics en escena. Aquesta és la modernitat", diu Moreno Bernardi a un dia d'estrenar el seu Macbeth. El Teatre Akadèmia es posa a punt per acollir aquest clàssic de Shakespeare, ara travessat per la ciència-ficció que proposa el director italià. "En ella uns guardians del temps baixen a la terra per encarnar una història de tirania [...] i recordar-nos que som els animals amb menys memòria històrica", explica Bernardi en el Pre-Macbeth Show. Aquesta trobada singular conduïda per Txe Arana, escapant de tots els convencionalismes de les rodes de premsa, ha suposat l'apropament al procés creatiu de la companyia des de dins, acompanyat d'un tast de peces que amplien l'univers artístic de l'obra i que de segur, prometen un muntatge sorprenent.
Amb una jove companyia encapçalada per David Menéndez, com a Macbeth, i Sara Palomo, com a Lady Macbeth, amb un repartiment format per Zúbel Arana, Uri Guillem, Albert Muntané, Roger Sahuquillo, Aina Serena, Marçal Gené i el violinista David Flores, Moreno Bernardi dirigeix la que és la seva "millor obra, la més madura", afirma. Després d'un procés d'assajos exhaustius i d'investigació artística instal·lat al centre de creació Lo Spazio, la companyia Moreno Ensemble Project ha aixecat un muntatge que proposa una revisió contemporània del clàssic de Shakespeare. Macbeth es presenta com una fusió entre paraula i moviment, acció i tecnologia, imatges i música, art plàstic i moda. I és que amb cada projecte Bernardi crea una nova metodologia, un nou llenguatge creatiu que genera nous reptes i obra més preguntes, sense necessitat de cercar respostes. "Moreno ens dona nous llenguatges i noves eines per qüestionar-nos-ho tot", diu una de les actrius. "Ell sempre repeteix una frase que tots ja ens emportem amb nosaltres: ‹faig de la possibilitat la meva pràctica diària›". El desafiament constant que brinda la incertesa i la set creativa és clau en aquest procés col·lectiu, expliquen. Un dels altres pilars de la seva metodologia és fundar una gran sinergia entre tots els membres de la companyia, emocionalment i artísticament. "Necessito enamorar-me dels artistes amb els quals treballo. Amb les qualitats, el talent i la intel·ligència de cadascú. I després entrar junts en el meu univers poètic", diu el director.
Ja s'han fet molts Macbeth i se'n continuaran fent molts, per què dirigir-ne un i ara? Al que Moreno Bernardi respon: "és un dels textos més extraordinaris del teatre, i no volia dirigir-lo amb trenta o quaranta anys, sinó amb el què es coneix com a maduresa. [...] I ara perquè vivim en una edat mitjana deplorable, en una situació d'absències on incertesa i present s'han convertit en sinònims, i perquè som l'animal amb menys memòria històrica. El temps és cíclic i no ens adonem dels errors". Aquesta història universal tacada de sang sobre l'anhel de poder, la cobdícia i l'ambició, amb la deshumanització com a teló de fons, sembla estar, doncs, més latent que mai.
Al Teatre Akadèmia del 12 al 29 d'abril. No et perdis aquest experiment escènic i aconsegueix les teves entrades amb descompte aquí!
COMPARTEIX