COMPARTEIX

El cinema perdia divendres un dels més grans directors, Carlos Saura. La glaçadora notícia compungia, dins i fora de casa, indústria i espectadors, a un dia de veure al director recollir el Premi Goya d'Honor 2023. "Farien falta mil gales per a honrar el teu llegat", deia Antonio de la Torre després del número musical d'obertura, marcant l'inici d'una cerimònia en homenatge a Saura.

Des de l'entrega del Premi d'Honor pòstum a la família del cineasta, fins a una Juliette Binoche taral·larejant l'emblemàtica 'Porque te vas' de la pel·lícula 'Cría Cuervos' (1976), al recollir el seu Goya Internacional, el record de Saura va protagonitzar una gala de la qual s'esperava un palmarès repartit que fes justícia a l'excepcional qualitat cinematogràfica d'aquesta temporada.

Contra tot pronòstic, la ja històrica guanyadora de l'Os d'Or al festival de Berlín, i representant d'Espanya als Oscar, 'Alcarràs', marxava de Sevilla amb les mans buides. El primer premi de la nit, al Millor Actor de Repartiment, va ser per Luis Zahera, pel seu terrorífic i fascinant treball a 'As Bestas', sent aquest el primer dels nou guardons per a la gran triomfadora de l'edició. Rodrigo Sorogoyen pujava fins a tres vegades a l'escenari per recollir les estatuetes més importants de la nit: Millor Pel·lícula, Millor Direcció i Millor Guió Adaptat. 'Modelo 77', d'Alberto Rodríguez, la seguia com a pel·lícula més premiada, encapçalant totes les categories tècniques fins a sumar-ne cinc.

En un any sense precedents per a les dones cineastes, sent aquesta l'edició amb més nominades, Pilar Miró, Icíar Bollaín i Isabel Coixet encara són les tres úniques directores guanyadores a millor direcció en els trenta-set anys d'història dels premis. Però, sembla que el germen generacional de noves cineastes es fa latent en la categoria de direcció novella, on Alauda Ruiz de Azúa s'alçava amb 'Cinco Lobitos', sent la sisena dona consecutiva en fer-se amb aquest guardó. Dos dels cinc llops d'Azúa s'emportaven els Goya a Millor Actriu Protagonista, per Laia Costa, i Secundària, per Susi Sánchez.

Un any que, sens dubte, passarà a la posteritat com un dels més excepcionals de la història del nostre cinema, deixant constància que la qualitat dels títols no es valora per la quantitat de guardons. 'As Bestas', 'Alcarràs', 'Cinco Lobitos', 'La Maternal', 'La Consagración de la Primavera', 'Mantícora', 'Cerdita', 'Modelo 77', 'En los márgenes', 'El Agua', 'Un año, una noche' o 'Suro', són només alguns dels grans títols d'aquesta temporada que ens confirmen la magnitud del talent cinematogràfic de casa i la necessitat de valorar, per fi, el nostre cinema.


per  Aida Carrasco