COMPARTEIX

Notícies
20 DE SETEMBRE DEL 2019 per Aina Vega, de BCNClasica

Aquesta setmana s’ha signat l’acord entre la Revista Barcelona Clàssica i el TRESC-Comunitat de cultura, que permet impulsar la segona temporada del cicle de xerrades-col·loquis sobre música FÒRUM BARCELONA CLÀSSICA, promogut per la revista Barcelona Clàssica. D’aquesta manera, la difusió que tindrà el projecte serà molt més gran i, per tant, s’arribarà a una comunitat àmplia i diversa que potser encara desconeix el cicle, que té com a objectiu final promoure l’esperit crític a través d’opinions i reflexions d’experts d’avalada trajectòria, amb la participació activa dels assistents.

L’acord és beneficiós per ambdues parts ja que, d’una banda, Barcelona Clàssica, com a revista de referència de la clàssica a Barcelona, assolirà molta més notorietat i s’espera que el nombre de lectors augmenti i, per l’altra, s’ofereix al TRESC un producte de qualitat i atractiu per tots aquells qui tenen ganes de compartir estones musicals, tant per a socis com els que encara no en són. D’aquesta manera, melòmans, crítics, musicòlegs i artistes que vulguin trobar un espai de confluència per debatre, entre tots, temes d'interès comú trobaran el seu espai en el FÒRUM BARCELONA CLÀSSICA.

Una altra novetat d’aquesta temporada és que diversos espais de referència a nivell musical se sumen al projecte que va acollir el Club Wagner: el Palau de la Música Catalana, L’Auditori, La Pedrera, les Joventuts Musicals de Sabadell i també s’està amb converses amb el Gran Teatre del Liceu. D’aquesta manera, el Fòrum es pot convertir en un projecte cultural de primer ordre punter al país, amb la vocació de sumar encara més complicitats.

Aquesta temporada presenta una gran varietat de temes tant de caràcter transversal com més concret, per atraure una gran diversitat d’amants de la música. El primer trimestre s’enceta el dimecres 9 d’octubre a les 19.30h al Palau de la Música Catalana en ocasió de ‘Let the peoples sing’, que té lloc el cap de setmana del 12 i 13 del mateix mes. Per tant, discutirem ‘Per què té tanta força la música coral a Catalunya?’ amb Alfons Guiu, notori director de cors de les Terres de l’Ebre, Conxita Garcia, directora del Cor del Gran Teatre del Liceu, Buia Reixach, directora del Cor de Noies de l’Orfeó Català, Albert Torrens, periodista expert en música coral i director de la Revista Musical Catalana i Àlex Robles, representant de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, que se suma al projecte. Tractarem temes de caire històric com el moviment coral a Catalunya (orígens, causes, conseqüències), l’eterna qüestió amateurisme vs. professionalització, el tipus de repertori més concorregut a Catalunya, la necessitat de fer encàrrecs a compositors actuals, els reptes de la direcció coral, diferència entre les tipologies de cors, i molt més.

El dimecres 20 de novembre a les 19h ens torna a acollir el Club Wagner per parlar d’un tema ben controvertit i que ens afecta a tots, d’una manera o d’una altra: ‘La cultura, gratis?’. Ho farem amb Bernat Puigtobella, editor de Núvol, i Pepe Zapata, director del TRESC. Com es quantifica el talent? Treballar en la teva passió justifica que no hagis de cobrar? Cal educar el públic en relació al preu de la cultura de la mateixa manera que quan compra fruita sap que té un cost? Cadascú hi dirà la seva, sobretot els assistents.

Ens plantem al desembre amb un tema tan suggerent com ‘Música i paraula’. Serà dimecres 18 a les 19h al Club Wagner amb Elsa Álvarez, crítica musical, Sara Blanch, soprano, Francispo Poyato, repertorista de lied i Marta Rodrigo, soprano, que tractaran, amb la intervenció de tots els presents, la relació música i paraula en l’òpera, el lied i l’oratori des d’un punt de vista històric. En l’òpera hi ha la necessitat d’una història perquè la música entri millor? Què passa amb el lied, que és poesia? I en l’oratori les paraules són sempre les mateixes. Per què la música sense paraules és més difícil? Fins i tot portat a la música pop: necessitem que la música tingui lletra? Per què?

El segon trimestre tractarem ‘Centre i perifèria musical’ (gener), ‘Europa i Estats Units. Dos mons compositius diferents?’ (febrer) i ‘Patrimoni musical català: rescatem o innovem?’ (març), amb teòrics com Patricia Caicedo o David Irving, compositors com Joan Magrané, Marc Migó, Núria González, Daniel Fígols o Enric Riu, tenors i crítics musicals com Anreu M. Miret, sense oblidar la presència del director artistic del Liceu, Víctor García de Gomar. El tercer trimestre parlarem de ‘El quartet de corda. Pot ser programàtic?’ (abril), ‘Música i ciència’ (maig) i acabarem el curs al juny, amb ‘La solitud emocional en música’. Tot, amb protagonistes com Cosmos Quartet, el compositor Hèctor Parra, el filòsof Martí Marimon i divulgadors científics i psicòlegs i musicòlegs.


per  Aina Vega, de BCNClasica