Hi ha qui associa l’òpera i la música clàssica amb tradició i avorriment, i són molts els esforços dels equipaments i dels músics per trencar barreres i esborrar tots els tòpics del nostre imaginari. Notes que les coses van canviant quan una tarda vas al Gran Teatre del Liceu a veure Così Fan Tutte de W. A. Mozart, i per un instant, mires al teu voltant i està ple de gent jove, i és aleshores quan penses, que no tot està perdut. I és que, desgraciadament per molts, l’òpera és avorrida i difícil d’entendre. El Gran teatre de les rambles està apostant pel públic jove i per a què l’òpera mai mori i ho està aconseguint, en aquesta ocasió amb l’última col·laboració entre el compositor W. A. Mozart i el llibretista Lorenzo Da Ponte.
Vols un consell? Seu a la butaca del teatre quasi bicentenari, deixa’t endur pel seu encant, relaxa’t, escolta la música que surt del fossar del teatre i de la veu dels magnífics intèrprets, planteja-t’ho com si estiguessis mirant una pel·lícula i dóna-li una oportunitat a l’òpera!
Claus per gaudir de Così Fan Tutte:
- Context històric. Òpera còmica, - tradicionalment anomenada òpera bufa – escrita per W. A. Mozart i estrenada l’any 1790 al Burgtheater de Viena. És una òpera en dos actes, escrita en un moment d’austeritat màxima sota un període conservador. En el seu moment, va ser una òpera considerada amoral, ja sigui pel seu contingut amorós que explica una trama d’infidelitats dels protagonistes, o pel seu títol provocador Així ho fan totes. Sàtira social o comèdia amorosa?
- L’argument. Si haguéssim de dir tres paraules per definir-la serien les de lluita entre sexes. L’òpera agafa com a referent temàtic les infidelitats femenines, a partir de les quals se centra Così Fan Tutte, on tot el contingut en deriva d’una simple aposta entre dos dels protagonistes masculins - Guglielmo (Joan Martín – Royo i Borja Quiza) i Ferrando (Joel Prieto i David Alegret) – i Don Alfonso - director de l’hotel – sobre les respectives parelles, les germanes Fiordiligi – Juliane Banse i Maite Alberola – i Dorabella – Maite Beaumont i Gemma Coma Alabert –. Guanyarà Don Alfonso l’aposta fent que les noies caiguin a les seves mans? Ho descobrirem al segon acte, on ja t’avisem que sembla ser que les coses no acabaran massa bé. Els nostres nois seran capaços d’entendre a les germanes? Totes les noies actuen igual?
- Els personatges. Germanes Fiordiligi (Juliane Banse i Maite Alberola) i Dorabella (Maite Beaumont i Gemma Coma – Alabert). Els seus promesos Guglielmo (Joan Martín – Royo i Borja Quiza) i Ferrando (Joel Prieto i David Alegret). El director de l’hotel de luxe Don Alfonso (Pietro Spagnoli i William Berger). La cambrera de l’hotel, Despina (Sabina Puértolas i Anna Tobella).
- Música. Una obertura juganera ens introdueix l’òpera, seguida de més números de conjunt que no pas àries solístiques dels magnífics intèrprets, amb una orquestra potent, que acompanya als sis protagonistes, dirigida pel mestre Josep Pons.
- L’escenografia. Una aposta arriscada per part de la direcció artística del Liceu. L’escena de Damiano Michieletto, procedent de La Fenice de Venècia, ens trasllada a un hotel de luxe amb una escenografia mòbil que va rodant sobre si mateixa, mostrant-nos diverses sorpreses que incorpora. Personalment, matrícula d’honor cap al mestre Michieletto amb el realisme obtingut!
- Trasllada’t a l’hotel. I per acabar, què té aquest muntatge al Liceu d’especial? La Sala dels miralls es converteix fins al 30 de maig, en una rèplica del bar que apareix a l’òpera, on tu i els teus amics podreu prendre un gintònic mentre analitzeu aquesta aposta, i si encara no en teniu prou, l’il·lustrador Eduardo Relero ha creat una instal·lació al vestíbul que us deixarà impressionats.
No deixis que t’ho expliquin, recorda-ho! Agafa aquesta petita guia i passa una divertida nit gaudint de les anècdotes, dels personatges en clau de pel·lícula en viu!
Per Emma Llésera, gestora cultural i musicòloga
A twitter: @Emma_Lles
COMPARTEIX